sábado, 19 de marzo de 2011

UN LLOC ON TOTHOM CONEGUI EL TEU NOM

És un dels meus somnis: entrar en un bar de barri i que tothom cridi el meu nom a la vegada, en forma de salutació. Tal com feien amb Norm Peterson del bar Cheers, en la sèrie de TV homònima dels anys 80 i 90. Siguem realistes, jo sóc més aviat reservat, he necessitat anys per explicar-li a la senyora del restaurant on dino casi cada dia, que soc veí de Barcelona i tinc dos germans.

Però és la meva timidesa o la Barcelona d’avui s’ha tornat més impersonal?  Analitzem, d’una banda tenim la immigració llatinoamericana, d’altra la de l’est d’Europa, en tercer lloc els magrebins, en quart lloc els espanyols arribats als anys seixanta, i finalment els ‘nadius’ catalans (si això és encara una categoria, o va quedar definitivament difuminada al segle passat). No em mal interpreteu. Hem arribat on hem arribat gràcies a tots, immigrants i nadius. Tots junts hem construït el país. Jo mateix sóc de mare aragonesa arribada a Catalunya en la infantesa.

Però, es possible que quan arribo a un bar considerat de barri, no m’atreveixi a dir ‘Bon dia’ al personal a l’entrar, només per que sóc tímid? O pot ser també què ja no sé quin es el meu públic? Quantes vegades he saludat en català i el propietari gairebé no m’ha contestat, per després descobrir-lo enraonant en castellà castís amb un altre client? Què m’ha de respondre un client magrebí o búlgar que es relaciona en el seu idioma, i com a molt parla castellà?

La forma de cohesionar una societat com aquesta és sense dubte la immersió lingüística, que el TC ens vol escatimar. No sigui que a força de moviment migratori, el català que ha de ser el lligam entre tots plegats, passi a segon terme, i els catalanoparlants esdevinguem més reservats encara del que som històricament. Fins i tot el Senyor Blecua, director de la RAE, hi està d’acord, adduint que el català ha de sobreviure.

Probablement a l’entrar al meu bar de barri, m’ajudés tenir l’enginy de Norm Peterson per enlluernar els altres fixes amb una frase amb ganxo després de la salutació. Però com que no el tinc, hauré de seguir dient tímidament  ‘Bona tarda i bon hora’, i confiar que els nostres polítics redreçaran una mica la situació.

No hay comentarios:

Publicar un comentario