Tinc una Montesa
Impala que em va regalar el meu pare en complir divuit anys. Després de uns deu
anys al garatge, ara fa uns mesos que la vaig arreglar i reassegurar per tornar
a utilitzar-la. Sortides n’estic fent menys del que m’agradaria, però això ja
és un problema meu i de la meva poca extroversió.
Tot i que ja no
es fabrica fa anys, la Impala, de la que
en la seva primera versió és van fer multitud de models, i de la que fins i tot
és va fer una reedició als anys vuitanta, ha esdevingut una icona de la ciutat
de Barcelona. És cert que el seu petardeig característic suposa un nombre de
decibels bastant alt, però per contra, és també veritat que aquesta moto és un
exemple de simplicitat, robustesa i disseny singular... en definitiva feina ben
feta. No és casualitat que el Senyor Leopoldo Milà guanyés un premi FAD l’any 1962
pel seu producte. El mateix Milà, en una declaració visionària prèvia a la
execució de la seva idea, ja va dir: “A mi no em posis de cap en una empresa.
De cap no serveixo. Ara bé, si vols una moto, te’n faré una, la millor, t’ho
ben asseguro!”.
Però no va ser Montesa
la única marca catalana a demostrar geni en el mercat motociclístic del segle
passat: Ossa va fer per exemple el seu model mític de xassís monocasc; i
Bultaco competia amb la Impala en les preferències dels joves barcelonins dels
setanta amb la seva Streaker. Totes tres
marques van reeixir als mundials de trial als seixanta i setanta i fins i tot
de motocròs, a l’hora que una altra, Derbi, s’inflava a guanyar títols de
velocitat.
Totes elles van
desaparèixer dramàticament a partir dels anys vuitanta, engolides pels gegants
japonesos Honda, Suzuki i Yamaha. Excepte Derbi que va resistir fins al 2001
quan va ser comprada per Piaggio. Les raons de la decadència d’aquesta
industria són diverses i no crec que haguem de capficar-nos-hi. Però la seva llegenda
continua amb el mercat de segona mà, la xarxa de tallers que resisteix donada
la persistent demanda, i els motoclubs que organitzen tota mena de sortides. Jo
mateix no em perdré la Impalada del proper any.
Així mateix avui
la gironesa Rieju esta fent models elèctrics que un dia o altre trobaran el seu
lloc al mercat i qui sap si a la competició. De la seva banda, Ossa està
revifant de la mà d’uns joves també gironins que van comprar la marca (tant de
bó no hagin d’emigrar donades algunes diferències amb l’administració). I Gas
Gas, constituïda als vuitanta (seguint un cicle diferent de les marques
mítiques), acredita una trajectòria reeixida als mundials de trial i enduro.
No hay comentarios:
Publicar un comentario